Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

28. 9. 2021

Jitka Halaštová

  • Doba studia a rok absolutoria, třídní učitel:

1993–1997, SZŠ Kroměříž – TU – Mgr. Dagmar Ondrušková

  • Obor studia:

- Všeobecná sestra


  • Aktuální profese a místo výkonu práce:

- reminiscenční terapeutka v domovech pro seniory

  • Zajímavé pracovní zkušenosti, kterými si absolvent prošel:

Jako velmi zajímavá práce mi přišla beze sporu práce psychiatrické sestry v místní psychiatrické léčebně. Zde jsem si prošla několika odděleními a poznala práci zdravotníka v ne moc populárním oboru. Otevřely se přede mnou osudy lidí, přičemž mnozí z nich již pravděpodobně nikdy nepovedou normální život. Poznala jsem veterána z druhé světové války, kterého zážitky z fronty ovlivnily natolik, že jeho jediným způsobem přežití a vyrovnání se s realitou byl únik do fiktivního světa superhrdinů. Protialkoholní oddělení zase čítalo směs mužů, z nichž někteří měli úspěšně nakročeno k vyléčení ze závislosti. Naproti tomu druzí se zdáli být zcela ztraceni. Velmi zajímavá pro mne byla práce v psychiatrické nemocnici v Brně v Bohunicích. V té době se zde používaly elektrošoky jako častá léčebná metoda pro osoby trpící maniodepresí a jinými psychózami. Od té doby jsem se s touto léčebnou metodou již nesetkala. Nejnezapomenutelnější zážitky mám však ze záchranné služby. To by bylo na dlouhé povídání, protože práce tam je velmi dynamická a náročná zároveň, na druhou stranu však zde můžete být i svědky zázraku.

  • Co mi studium na SZŠ dalo/vzalo?

- studium mě dobře připravilo na budoucí profese. Myslím že naše znalosti byly tehdy na velmi vysoké úrovni a to tak, že jsme se často nelišili od studentů mediků. Podle zásad péče o zdraví, které mě škola naučila, se řídím i dnes ve svém osobním životě.
- a co mi škola a studium vzalo? No, já myslím že nic (směje se). S odstupem času myslím že to byla dobrá volba.

  • Tři rysy, které by, dle absolventa, měly vystihovat kvalitního zdravotníka:

- já myslím, že člověk musí mít v první řadě nadšení pro tuto práci a pak už jde všechno samo. Pak musíte mít schopnost vcítit se do druhého, ale zase ne přespříliš, nebo rychle vyhoříte. Další vlastností je nutnost zachovávat úctu k člověku jako takovému, protože lidé přicházejí do nemocnice s celým příběhem a osudem, nejen se samotnou nemocí.

  • První věc, která se absolventovi vybaví v souvislosti se SZŠ:

Vždy si nejdřív vzpomenu, jak jsme již jako studenti pomáhali s pracemi při stavbě školy a jejím uvedením do provozu. Byly to sice drobné práce, uklízeli jsme a stěhovali nábytek, občas ještě přinášeli materiál. Pro nás to ale mělo velký význam. Spěchali jsme, abychom pomohli s dokončením a stihli ve zcela nové budově zažít alespoň poslední rok našeho studia. Předchozí roky jsme se dělili o prostory ve škole s žáky pedagogické školy na Havlíčkově ulici. A nejen celé studium, ale i úplně nová budova školy symbolizovaly začátek našeho nového života – zdravotnické profese.

  • Kterého živoucího člověka absolvent nejvíce obdivuje a z jakého důvodu:

Těchto lidí by bylo jistě víc a nedá se vybrat jen jediný člověk. Přesto však uvedu několik jmen. Velmi mne zaujala například práce doktora Bohdana Pomahače, který jako první provedl transplantaci lidského obličeje, obdivuji i epidemiologa Karla Rašku, Který byl jednou z klíčových osobností globálního vymýcení pravých neštovic. Z mladé generace bych uvedla Daniela Stacha, který má zásluhy na popularizaci vědy.

  • Uvažovala jste i o jiném oboru?

My jsme se poprvé hlásili na školu v osmé třídě. V těch třinácti letech máte jen bídné představy o tom, co byste chtěli v budoucnu dělat. Já jsem se tehdy hlásila na Rodinnou školu a jsem ráda, že mě tehdy nevzali. Z deváté třídy jsem se pak přihlásila na zdravotnickou školu.

  • Proč jste se rozhodla studovat právě na SZŠ KM?

Úplně z prostého důvodu: a to je, že lidé budou i dále nemocní a budou dále potřebovat pomoc. Zdravotnická profese se mi tak jeví jako jedno z nejstabilnějších zaměstnání, kde nehrozí, že byste neměli práci. To jsem tehdy ale neměla ze své hlavy. Takto k tomu přistupoval můj tatínek. Já jsem ale vždycky toužila být sestřičkou a starat se o miminka na novorozeneckém oddělení, takže jsem s otcovým návrhem ráda souhlasila.

  • Jaký byl Váš nejoblíbenější předmět?

Nejraději jsem měla všechny lékařské předměty, ať už to byla gynekologie, patologie nebo chirurgie. Bavily mne všechny, a to právě kvůli našim pedagogům. My jsme se tyto předměty tehdy učili dost podrobně a vyučovali je lékaři, kteří současně pracovali v nemocnici. Výuka tak byla od nich okořeněná zážitky z praxe a pro nás měla neopakovatelné kouzlo s nádechem syrové reality.

  • Co Vás přivedlo k práci, kterou děláte v současné době?

Můj tatínek. Po sedmdesátém roce onemocněl Alzheimerovou demencí a já jsem začala hledat cestu, jak alespoň na chvíli vrátit toho člověka, kterého jsem znala, a jeho vzpomínky. Dostala jsem se tak k velmi zajímavým lékařským studiím publikovaným v zahraničí, které popisovaly formu reminiscenční (vzpomínkové) terapie pomocí tzv. znovuzrozených panenek. Tuto rehabilitačně-léčebnou metodu jsem aplikovala na svém tatínkovi, a poté byl pak jen krůček k její realizaci ve velkém měřítku. V současné době se tedy zabývám touto terapií v domovech pro seniory i v soukromé oblasti. Pomůcku – reborn panenky – jsem se naučila vyrábět a při terapii tak využívám pouze své vlastní speciálně přizpůsobené výrobky.

zpracoval: Přemysl Králík