Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Školní rok 2024–2025

UNESCO – činnost školy ve školním roce 2024/25

Ve dnech 23. – 24. 9. 2024 se naše škola zúčastnila kulatého 30. Valného shromáždění Sítě přidružených škol UNESCO, které se konalo na Fakultě managementu Vysoké školy ekonomické v Jindřichově Hradci.

Hostitelskou školou se v letošním roce stalo Gymnázium Vítězslava Nováka v Jindřichově Hradci, které si pro účastníky zasedání přichystalo zajímavý a bohatý doprovodný program: návštěvu Státního hradu a zámku v Jindřichově Hradci, Domu gobelínů, kulturních tradic a řemesel a pověstných Krýzových jesliček (největšího mechanického betlému na světě), které jsou součástí expozic v Muzeu Jindřichohradecka. Večer poté návštěvníci zavítali také na prohlídku hostitelské školy a zúčastnili se vystoupení školního pěveckého sboru Zanoty.

Mezi hlavní body programu patřila prezentace činnosti vybraných škol, volby do koordinačního týmu a vyhlášení nových témat v rámci Týdne škol UNESCO pro letošní školní rok:

  1. Mezinárodní rok ochrany ledovců
  2. Světový den audiovizuálního dědictví
  3. Den památky obětí holocaustu

Ke každému z uvedených témat byla proslovena odborná přednáška. O audiovizuálním dědictví promluvili MgA. Petr Kliment a Mgr. Pavel Koblasa z Muzea fotografií a MOM v Jindřichově Hradci. Problematiku ochrany ledovců nastínil doc. Zbyněk Engel z Univerzity Karlovy. O holocaustu zasvěceně pohovořila Eva Lustigová, dcera spisovatele Arnošta Lustiga.

téma: MEZINÁRODNÍ ROK OCHRANY LEDOVCŮ

Cestovatel Jan Gryga proslovil pro žáky 1. ročníku přednášku o ledovcích. Pan Gryga žákům především zdůraznil, proč je třeba norské ledovce chránit, jaký mají význam pro klima a životní prostředí a rovněž jim prozradil, kde se nachází vůbec nejkrásnější turistické trasy vedoucí přímo k nim. Pohovořil také o tom, jakou hrají ledovce úlohu v severské, potažmo norské mytologii.

V hodinách anglického jazyka se žáci prvního a druhého ročníku věnovali dnes velmi důležitému tématu ochrany ledovců a jejich tání. S vyučujícími vedli řízené rozhovory, zhlédli anglické video o dané problematice a prostřednictvím brainstormingové metody následně vytvářeli tematické plakáty shrnující, k čemu během diskuze a po zhlédnutí videa dospěli.

téma: DEN PAMÁTKY OBĚTÍ HOLOCAUSTU

Již tradičně se žáci druhého ročníku zúčastnili jednodenní exkurze do koncentračního tábora Osvětim - Auschwitz a do vyhlazovacího tábora Březinka - Birkenau v Polsku. Místo je vnímáno jako synonymum holocaustu, nejznámější příklad toho, jaká nepředstavitelná krutost, motivovaná ideologicky vykloubenou teorií, byla v člověku hluboce skryta.

Návštěva Osvětimi byla spojena též s psychologickým výzkumem, který se zúčastněnými žáky a žáky třetího ročníku realizovala Mgr. Laura Zelená v rámci výuky psychologie:

Jako žáci 3. B jsme měli možnost podílet se na psychologickém výzkumu pod vedením paní učitelky Laury Zelené. Tento psychologický projekt spočíval v rozhovorech mezi námi a žáky druhých ročníků, kteří navštívili památník Osvětim. V souvislosti s návštěvou takového tragického místa jsme se zaměřili na zjišťování psychologických aspektů této cesty, jako bylo například jejich prožívání a očekávání. Otázky jsme žákům pokládali před návštěvou Osvětimi a po ní. Zaujalo nás, že většina zpovídaných žáků se shodla ve svých odpovědích, například na tom, jak se na místě cítili a jaké pocity si odvezli domů. Jsme rádi za toto zvláštní zpestření vyučovacích hodin a za možnost uplatnit naše znalosti z psychologie v praxi.

Terezie Procházková 3.B a Daniela Pisková 3.B

Osvětim očima žáků - plakát

Výsledná zpráva z projektu

Ve třetím patře školní budovy byla instalována nástěnka věnující se tématu holocaust. Nástěnka obsahovala například znění nechvalně známých Norimberských zákonů, citáty nebo jiné zákazy stále více omezující volný pohyb židovských obyvatel. Pro větší autenticitu byla citlivě osazena také několika artefakty tradičně spojovanými s utrpením Židů - umělým copem ženských vlasů nebo dětskými botami.

V hodinách anglického jazyka vytvářeli žáci napříč ročníky prezentace či plakáty vztahující se k jedné z nejhorších událostí, jaké evropský kontinent pamatuje - holocaustu. Zaobírali se významnými literárními díly a filmy, které jsou s tímto tématem spojeny. Stejně tak si připomněli odkaz Nicholase Wintona, mimořádné postavy, jež bude mít navěky své místo v československých dějinách.

Žáci prvního ročníku navštívili Národní kulturní památník Ploština nedaleko Valašských Klobouk na Moravě. Zde byli obyvatelé zaniklé pasekářské osady za podporu partyzánů v roce 1945 brutálně zmasakrováni a stali se tak, stejně jako Židé a ostatní neárijci, obětí nacistické zlovůle. Po návštěvě památníku se žáci přesunuli na vizovický zámek, kde si v lednu roku 2025 město rovněž připomnělo Mezinárodní den památky obětí holocaustu.

téma: SVĚTOVÝ DEN AUDIOVIZUÁLNÍHO DĚDICTVÍ

Žáci čtvrtého ročníku zhlédli, ve spojitosti s třicátým výročím úmrtí Rudolfa Hrušínského staršího a Ladislava Fukse, legendární film “zlatých šedesátých” Spalovač mrtvol. Ve spolupráci s Národním filmovým archivem měli možnost zjistit, jaké konkrétní originální audiovizuální nástroje byly ve filmu použity, stejně jako srovnat film s jeho literární předlohou, kterou si velmi často vybírají jako jeden z titulů do seznamů k ústní maturitní zkoušce z literatury.

Žáci prvního ročníku se spolu s odbornými vyučujícími zaměřili na mapování a prezentaci historie vzdělávání ve zdravotnictví v Kroměříži (od roku 1949 po současnost). Práce probíhala v několika etapách - od rešerší, sběru historických materiálů, přes tvorbu scénářů, až po samotné zpracování výstupů v audiovizuální podobě. Výsledkem jejich práce je série videí, která zachycují proměny školy a oboru v několika dekádách.

Žákyně třetího ročníku oboru Sociální činnost navštívily seniory a v lidových krojích jim zpívaly lidové písně. Poté se nimi v rámci reminiscenčních terapií (za pomoci audiovizuálních pomůcek) rozpomínaly na léta mládí, čímž byla u seniorů posilována mentální kondice.

 

V příštím školním roce 2025/2026 proběhne 31. Valné shromáždění Sítě přidružených škol UNESCO ve dnech 22. - 23. 9. 2025 v Kutné Hoře. Zde také budou stanovena témata pro nový školní rok.

 

Mgr. Patrik Dudek

školní koordinátor ASPnet UNESCO