Zdravotnický asistent - večerní forma vzdělávání - (verze 2.1)
Střední zdravotnická škola Kroměříž

Učební osnovy

4. ročník


Německý jazyk


2  týdně, V
Wiederholung/Opakování
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
  • uplatňuje různé techniky čtení textu
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci

  • opakování učiva 3. ročníku:
  • préteritum a perfektum pravidelných i nepravidelných sloves
  • vedlejší věty
  • předložkové vazby
  • tázací zájmenná příslovce
  • konjunktiv II
  • opisná forma würde+infinitiv
  • Gefühle und Emotionen//Pocity a emoce
    Dotace učebního bloku:   18
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • formuluje rady a vyjadřuje přepoklady za použití podmiňovacího způsobu
    • vypráví o emocích, formuluje rady

    • konjunktiv II: opisný tvar würde + infinitiv
    • konjunktiv II sloves nepravidelných
    • konjunktiv II sloves sein, haben, werden
    • konjunktiv II způsobových sloves
    • vztažné věty
    • jazykové funkce: obraty při vyjádření zklamání a naděje

    Fantasien, Träume, Wünsche/Plány, sny a předpoklady
    Dotace učebního bloku:   18
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • vyjádří předpoklad/přání týkající se současnosti i budoucnosti
    • napíše delší písemný útvar formální dopis

    • předložkové vazby sloves
    • tázací zájmenná příslovce

    Events/Cestování, turistika
    Dotace učebního bloku:   18
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • rozumí textům s informacemi o světových událostech
    • vypráví o činnostech/událostech s použitím trpného rodu
    • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
    • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

    • trpný rod (pasivum)
    • vyjádření původce děje
    • všeobecný podmět man
    • příčestí přítomné a minulé
    • tvoření příčestí
    • příčestí jako rozvitý přívlastek
    • komunikační situace: získávání a předávání informací 
    • jazykové funkce: vyjádření žádosti, objednávka služby

    Sprechen Sie Denglisch?/ Anglicismy v současné němčině
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • rozumí argumentům pro a proti a formuluje je
    • cituje tiskové informace a názory v nich obsažené

  • zájmena neurčitá
  • podstatná jména přijatá z angličtiny
  • slovní zásoba a její tvoření
  • Deutsch im Krankenhaus/Němčina v nemocnici
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
    • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu

    • komunikace s pacientem
    • používání odborné terminologie

    (ABI)Fertigkeitstraining/Cílený nácvik k nové maturitě
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • ověří si i sdělí získané informace písemně
    • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek

    • produktivní řečová dovednost písemná = zpracování textu v podobě reprodukce, osnovy, výpisků, anotací apod.
    • produktivní řečová dovednost ústní = mluvení zaměřené situačně i tematicky

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
    • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
    • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
    Kompetence k řešení problémů
    • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
    Komunikativní kompetence
    • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
    • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
    • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
    • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
    • dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
    • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
    • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
    • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
    • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě)
    • chápat výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností v celoživotním učení
    Personální a sociální kompetence
    • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
    • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí
    • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
    Občanské kompetence a kulturní povědomí
    • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
    • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
    Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
    • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
    Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
    • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet