Zdravotnický asistent - večerní forma vzdělávání - (verze 2.1)
Střední zdravotnická škola Kroměříž

Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


2  týdně, P
Procvičování pravopisu, jazykové rozbory
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje poznatky z jazykové normy

  • VJR
  • procvičování pravopisu

Stylová diferenciace češtiny
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje poznatky z jazykové normy
  • rozpozná funkční styl; vyšší a nižší stylové vyjádření
  • používá vhodné jazykové prostředky vzhledem ke komunikační situaci

  • funkční stylová diferenciace
  • vyšší a nižší stylové vyjádření
  • grafická a formální úprava jednotlivých písemných projevů

Jazyková a stylizační cvičení
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se ve výstavbě textu
  • odhaluje a opravuje skladební a jiné nedostatky
  • samostatně zpracovává informace

  • získávání informací z textu, jejich třídění a hodnocení
  • práce s různými příručkami pro školu a veřejnost
  • druhy a žánry textu

Odborný styl
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • posoudí kompozici textu, slovní zásobu a skladbu
  • rozumí textu
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů

  • výklad a výkladový slohový postup
  • jazykové prostředky, odborná terminologie
  • stylizační a textová cvičení
  • získávání informací z textu, jejich třídění a hodnocení
  • práce s různými příručkami pro školu a veřejnost
  • druhy a žánry textu
  • Literatura
    Dotace učebního bloku:   34
    Výsledky vzděláváníUčivo

    Žák:

    • dokáže vysvětlit základní literárněvědnou terminologii
    • formuluje rozdíly mezi texty literárněteoretickými, historickými a kritickými
    • rozliší umělecký text od neuměleckého
    • analyzuje výstavbu textu
    • určí žánrový charakter textu
    • specifikuje v textu námět, téma a motiv a roztřídí specifické prostředky básnického jazyka
    • interpretuje text, rozliší v textu potřebné informace, popíše hlavní sdělení textu, provede kritiku textu a zaujme k němu stanovisko
    • vymezí význam díla pro daný směr a určí význam autora i díla pro další vývoj literatury
    • při rozboru textu aplikuje znalosti z literární teorie a jazykového vyučování
    • definuje autora, vypravěče a postavy a dokáže vymezit typy promluv
    • roztřídí díla do literárních směrů a příslušných historických období
    • vyjmenuje podle charakteristických rysů základní literární směry a hnutí
    • orientuje se ve vývoji české a světové literatury
    • vytváří si portfolio z vlastní četby a teoretických znalostí získaných jak z výkladu, tak z vlastního studia
    • dokáže argumentovat a obhájit své názory vyplývající z četby a studia
    • orientuje se v nabídce kulturních institucí
    • definuje základní přehled o vývojovém kontextu české a světové literatury
    • vyjádří vlasní prožitky z recepce daných uměleckých děl

    • Vývoj dramatu 20. století
    • literatura o 2. světové válce – česká + světová
    • světová literatura po 2. světové válce - současnost
    • kulturní instituce v ČR a regionu (návštěva divadel, kina a jiných kulturních akcí dle aktuální nabídky)

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Občan v demokratické společnosti

    Žák je veden k tomu, aby si vážil materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snažil se je chránit a zachovat pro budoucí generace.

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
    • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
    • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
    Kompetence k řešení problémů
    • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
    • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
    Komunikativní kompetence
    • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
    • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
    • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
    • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
    • dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
    • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
    • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
    Personální a sociální kompetence
    • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
    • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
    Občanské kompetence a kulturní povědomí
    • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
    • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
    Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
    • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle
    Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
    • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
    • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaným informacím, být mediálně gramotní